lekker en bewust
blog recepten over mij tips contact
terug naar blog overzicht
20 Sep 2015

Wat zijn gezonde tussendoortjes??

Wat zijn tegenwoordig nog verantwoorde tussendoortjes? De koeken die je kant en klaar in de supermarkten kan kopen bevatten vaak veelsuiker en toegevoegde kleur- en smaakstoffen. Deze zijn zeker niet nodig en geven weinig voedingstoffen. Stoffen die we juist zo hard nodig hebben. De meeste mensen vinden het fijn om rond 10:00 uur en 16:00 uur een tussendoortje te nemen. Dat geeft even een vol gevoel tot we de volgende maaltijd mogen nuttigen.

Ik zal jullie wat ideeën geven voor gezonde tussendoortjes en waarom ze zo gezond zijn.

Fruit en Groente

Uiteraard staan fruit en groente stipt op nummer 1. Fruit is altijd goed en zit vol met vitamines. Probeer wel af te wisselen en niet continu hetzelfde stukje fruit te eten. Zo krijg je alle verschillende vitamines binnen. Ben je het fruit even zat dan kan je kiezen voor wat snoeptomaatjes, komkommer, paprika of worteltjes.

Het is natuurlijk lekker als je ook af en toe een ander tussendoortje kan eten. Zoals bijvoorbeeld een lekkere mueslireep of een plakje bananenbrood. De muesli repen uit de supermarkt bevatten vaak veel suiker. Deze kan je heel makkelijk zelf maken.

Noten en Peulvruchten

Noten en peulvruchten zijn ook een prima tussendoortje kies wel voor de ongezouten noten. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit: walnoten,amandelen, hazelnoten, pistachenoten en macadamianoten dit zijn allemaal noten die kunnen worden gezien als gezonde tussendoortjes. Noten bevatten namelijk veel gezonde vetten en weinig koolhydraten. Verder zitten ze vol goede voedingsstoffen zoals proteïnes, vitamines en vezels. Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten én koolhydraten, ze bevatten veel mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitaminen, zitten vol met gezonde voedingsvezels en vullen daarmee goed. Welke peulvruchten zijn er:bonen, erwten, linzen etc. Maakt eens falafel balletjes van kikkererwten(wel zelf maken en niet dat pakje van Knorr) en neem er 2 mee naar je werk. Prima als tussendoortje. Zo maak je je collega’s wel jaloers!!

Eieren

Eieren je moet ze wel even van te voor koken, maar als je er nou een aantal tegelijk kookt. Kan je ze zo’n 5 dagen gekoeld in de koelkast bewaren. Zo heb je elke dag een ei als tussendoortje. Het geeft een vol gevoel omdat ze veel eiwitten bevatten. Prima om de middag nog even mee door te komen.

Rijstwafels

Rijstwafels het klinkt wat saai maar met wat avocado, peper en zout zijn ze eigenlijk best lekker! Ook kun je zelf hummus maken van kikkererwten en deze als spread gebruiken voor op je rijstwafel.

Voor kinderen zijn tussendoortjes op school toch iets lastiger. De koeken zijn nog vaak aanwezig. Zoals sultana's, liga’s of ontbijtkoek. En als ze het bij een ander zien willen ze het zelf uiteraard ook graag mee naar school. Ik ben een voorstander van fruit mee naar school. Zolang ze nog jong zijn kunnen ze prima zonder al die koeken. Wil je ze toch wat anders meegeven naar school dan is een plakje bananenbrood of een gezonde chocolade muffin een lekkere vervanger. Je kan het bananenbrood in plakjes of de muffins in de vriezer doen zo hoef je niet alles in een keer op te eten. Beter als al die suiker bommen!!!