lekker en bewust
blog recepten over mij tips contact
terug naar blog overzicht
31 Aug 2015

Waarom Suikervrij?

En welke vervangers zijn er?

De afgelopen jaren hoor je steeds vaker dat suikers slechten heel ongezond zijn. Maar welke suikers zijn er dan zo slecht? We bedoelen de geraffineerde suikers. Geraffineerde suiker is de bewerkte vorm van suikers uit bijvoorbeeld de suikerbiet of de rietsuikerplant. Door een raffinageproces worden alle goede voedingsstoffen uit de suiker gehaald en bevat de geraffineerde suiker dus eigenlijk geen belangrijke voedingsstoffenmeer zoals vezels, vitamines en mineralen. Het is een vorm van zoetigheid die je bloedsuikerspiegel enorm laat stijgen in een korte tijd. Hierdoor gaat je lichaam in de alvleesklier meer insuline aanmaken om je suikerspiegel weer te verlagen naar een normaal niveau. Je lichaam heeft op dat moment even geen tijd om zich met het immuunsysteem bezig te houden waardoor je sneller een infectie krijgt bij al deze schommelingen in de suikerspiegel. De zoetigheid van suiker heeft een verslavende werking omdat je behoefte aan snelle suikers krijgt als je bijvoorbeeld moe bent. De slechtste soort suiker die je dus moet zien te vermijden is de geraffineerde suiker. Deze suiker vind je in alle koek en snoep, maar ook verborgen in heel veel voorverpakte producten in de supermarkt. Wanneer je deze suiker neemt, krijg je een korte kick (je bloedsuikerspiegel stijgt). Daarna daalt je energieniveau en voel je je moe. Je wordt er dik van en haalt er geen enkele voedingsstoffen uit. Wist je dat de voedingsindustrie meer dan 50 verschillende benamingen heeft voor suiker? Het is daarom geen wonder dat je het vaak niet door hebt dat je te veel suiker binnen krijgt. Suiker zit in koek en snoep, maar ook in sauzen, kant-en-klaarmaaltijden,soepen, cruesli, vruchtenyoghurt en nog heel veel meer.

Welke suiker of suiker vervanger kan ik dan wel gebruiken?

Het beste is gedroogde vruchten, met gedroogde vruchten kun je taarten en koekjes eenvoudig net iets zoeter maken.Of je kunt ze gewoon als tussendoortje eten! Je hebt bijvoorbeeld rozijnen, abrikozen, dadels, bessen,pruimen, etc. Sommige supermarkten verkopen gedroogde vruchten met toegevoegde suiker, die moet je zien te vermijden, gedroogde vruchten zijn van zichzelf al zoet genoeg.Dus let goed op de etiketten!

Banaan blijft toch wel mijn favoriete suikervervanger, makkelijk, goedkoop en lekker. Vol vezels, vitamine B6 en vitamine C.

Pure/biologische honing. De biologische honing is goed en lekker, maar eet het niet teveel, wantje bloedsuikerspiegel stijgt er van. Maar als je het met mate gebruikt, is het een prima vervanger.

In plaats van honing zou je ook agavesiroop kunnen gebruiken. De stroop is afkomstig van de agaveplant. Agavesiroop is wat zoeter van smaak dan honing en over het algemeen wat dunner. Het kan op dezelfde wijze als honing een vervanger voor suiker zijn. Gebruik het niet te veel het fructose gehalte is vrij groot, maar zo af en toe kan het uiteraard geen kwaad.

De conclusie is dus dat je over het algemeen niet te veel suiker moet gebruiken en als je het dan toch wil doen het beste is één van deze suikervervangers kunt gebruiken.