lekker en bewust
blog recepten over mij tips contact
terug naar blog overzicht
14 Aug 2015

Mijn 5 favoriete ontbijtjes

Lekker en Bewust

Ontbijten ik ben er gek op! Het is denk ik mijn meest favoriete eet moment van de dag. Ik neem er ook altijd de tijd voor. Rustig klaar maken en lekker op de bank tijdens het nieuws op eten. De meeste mensen eten vaak elke ochtend hetzelfde. Het is juist belangrijk voor je spijsvertering dat je heel gevarieerd eet. Op deze manier komt je spijsvertering goed opgang. Nog slechter is niet ontbijten. Door niet te ontbijten ga je later op de dag een inhaalslag maken en dit zijn vaak niet de beste keuzes. Je grijpt dat sneller naar de ongezonde tussendoortjes. Het ontbijt is dus de belangrijkste maaltijd van de dag. Geef het daarom ook wat tijd. Ik ga het liefst voor de warme ontbijtjes die staan ook met stipt op nummer 1. Dit zijn mijn meest favoriete ontbijtjes:

Klik op de dik gedrukte letters. Dat is een link en zo kom je bij het recept.

1. Speltpannenkoekjes

Speltpannenkoeken bevatten meer voedingsvezels, vitamines en mineralen dan normale pannenkoeken, daarom zijn ze gezonder! En natuurlijk ook veel lekkerder! Ik maak ze zelf altijd met amandelmelk, maar je kan het met elke plantaardige melk maken die je zelf prettig vind.

2. Havermout

Het voordeel van havermout is dat het glutenvrij is en dus voor mensen met een glutenallergie ook te eten is. Uiteraard wel even op de verpakking kijken of het echt gluten vrij is. Soms kan

havermout sporen van gluten bevatten. Ook bevat havermout veel antioxidanten die je beschermen tegen stoffen van buitenaf of die tijdens de stofwisseling voorkomen. Het voordeel is dat havermout je lang een vol gevoel geeft en weinig calorieën bevat. Je kan er voor kiezen het warm te eten en klaar te maken met water of plantaardige melk. Of de avond ervoor de havermout mengen met water of plantaardige melk en in de koelkast plaatsen voor een nacht. Dan hoef je 's morgens niks meer te doen en kan je meteen beginnen met eten. Mijn favoriet is toch wel de warme versie met amandelmelk, kaneel en een paar rozijntjes.

3. Banaan-ei pannenkoekjes

Deze pannenkoekjes zijn toch wel één van de gezondste pannenkoeken die er bestaan. Je hebt alleen een banaan en een ei nodig. Zelf voeg ik ook altijd nog wat kaneel toe. Bananen bevatten veel vitamines, mineralen en vezels. Ook beschermen ze je tegen griep en verkoudheid. Kijk wel uit met het teveel eten van banaan, dat kan weer verstopping opleveren en dat moeten we natuurlijk niet hebben. Over eieren kunnen we blijven kletsen. Ze zijn zeker gezond en je wordt er niet dik van. Ook zijn ze niet slecht voor je cholesterol zoals eerder wel beweerd werd. Als je gezond eet mag je zelfs zo'n 10 eieren per week. Dus lekker pannenkoekjes bakken!

4. Griekse yoghurt met homemade granola

Als ik geen tijd heb om een uitgebreid ontbijtje te maken kies ik vaak de makkelijke weg en eet ik Griekse yoghurt 0% vet met m'n eigen gemaakte granola. Granola kan je helemaal zelf samenstellen. Hoe jij het lekker vind. Het is wel zo hoe meer noten je erin doet hoe vetter de granola wordt. Noten zijn gezond, maar pas op ze bevatten veel vet en ook gezonde dingen kunnen slecht voor je zijn als je er te veel van eet. Hou het dus bij wat meer havermout en wees voor zichig met de noten en honing. Griekse yoghurt bevat veel eiwitten die voor een vol gevoel zorgen. Ook kan je kiezen voor de vollere variant. Die geeft iets langer een verzadigd gevoel dan de 0% vet variant.

5. Groene smoothie

Heb je moeite om elke dag genoeg groente en fruit te eten? Dan is de groene smoothie een ideale oplossing. Je kan het zelf zo gek maken als je wil. Wel vind ik het belangrijk dat het lekker is. Spinazie is de beste groente als je niet van een sterke smaak houd aan je smoothie. Hou je van zoet voeg dan altijd iets van banaan, mango of ananas toe. Dat is lekker zoet en overheerst iets meer in je smoothie. Ook kan je noten en zaden toevoegen die geven een lekkere twist. Wees creatief en maak er wat lekkers van!